Over Eemshaven

Eemshaven

In tegenstelling tot Delfzijl is de Eemshaven een jonge haven, maar het is wel de grootste zeehaven van Noord-Nederland. De haven ligt ongeveer op de plaats van de verdwenen haven Emetha. In de jaren ’50 en ’60 groeide de Nederlandse economie hard. Er was behoefte aan veel ruimte voor de stevige industriële ontwikkeling die het land doormaakte. Eén van de maatregelen was de aanleg van een nieuwe zeehaven in Noord-Nederland. Dat was de Eemshaven, zo’n 20 kilometer noordelijk van de bestaande zeehaven Delfzijl, in de (huidige) gemeente Eemsmond. Eén van de redenen om juist voor het Noorden te kiezen was het grote overschot aan arbeidskrachten die voorheen in de landbouw werkten. Op 8 februari 1968 besloten de Provinciale Staten van Groningen tot de realisatie van het Eemshavenproject. Het basisplan omvatte de aanleg van een haven voor schepen tot 40.000 ton, wat later uitgebreid zou kunnen worden naar 70.000 ton.

Grondleggers van het plan waren de Groninger waterstaatkundigen ir. J. van Veen en ir. N. Nanninga. Het feitelijke ontwerp van de haven is van de hand van Johan van Veen. Hij ontwierp de haven zo dat de havenmonding tot in het Doekegat, een diepe geul in de Waddenzee, steekt. Door dit ontwerp is het mogelijk dat schepen met een grote diepgang, en dus met veel tonnage, toegang hebben tot de Eemshaven. In 1973 was de eerste fase van de werkzaamheden afgerond, en op 7 juni van dat jaar werd tegelijk met een uitbreiding van de haven van Delfzijl de Eemshaven geopend door Koningin Juliana vanaf het passagiersschip “Rottum”.

In 1976 kwam de eerste klant naar de Eemshaven: AG Ems, een rederij die passagiers vervoert naar het Duitse eiland Borkum. De Eemshaven was ontworpen voor grootschalige activiteiten in de olieraffinage en basischemie. De oliecrisis gooide echter roet in het eten, waardoor er geen olie- en chemische industrie van de grond kwam. In de jaren ’90 werd de eerdere aandacht op industrie losgelaten. Inmiddels is er volop logistieke activiteit en is de haven getransformeerd naar energiehaven, waarbij de focus ligt op windenergie op zee, energieproductie en grote energieafnemers zoals datacenters.

OFFSHORE WIND EN DATACENTERS

De belangrijkste industrie in de Eemshaven is energie. Grote gascentrales, een kolencentrale en 90 windturbines produceren in de Eemshaven ruim één derde van alle Nederlandse energie (ca. 8000 MW). Maar ook bij de ontwikkeling van windparken op zee speelt de haven een voorname rol. Zowel bij de aanleg van de windparken als bij het onderhoud van de windturbines. En met de bouw van Europa’s grootste datacenter door Google staat de Eemshaven nadrukkelijk op de datacenter wereldkaart. Andere sectoren die het goed doen in de Eemshaven zijn recycling, agribusiness en logistiek.

BUITENLANDSE VESTIGINGEN IN DE EEMSHAVEN

Er zijn veel buitenlandse bedrijven gevestigd in de Eemshaven. ENGIE, Tata Communications, Cement Sales North GmbH, AG Ems, RWE/Essent en Google zijn voorbeelden van buitenlandse bedrijven die een vestiging in de Eemshaven hebben.

NEDERLANDSE BEDRIJVEN

Vanzelfsprekend hebben ook veel Nederlandse bedrijven voor een vestiging in de Eemshaven gekozen. Holland Malt, Theo Pouw, Nuon (Vattenfall), Koninklijke Wagenborg Groep, Wijnne Barends, Sealane Coldstorage, BKV Nederland BV, TenneT, Vopak en Orange Blue Terminals ondernemen er bijvoorbeeld al jarenlang.

BUSINESS MANAGERS

ERIK BERTHOLET
business manager logistics & offshore wind
E-mail: e.bertholet@groningen-seaports.com
Telefoon: +31 (0)65 393 9275

ROBERT VAN TUINEN
business manager energy- & dataport
E-mail: r.vantuinen@groningen-seaports.com
Telefoon: +31 (0)62 224 3300

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien